Dzisiejsze lotnisko we Wrocławiu jest nowoczesnym europejskim portem lotniczym, obsługującym ponad dwa miliony pasażerów rocznie. Strachowice nie były jednak pierwszym miejscem, w którym organizowano ruch lotniczy w mieście. Pierwszym takim miejscem było lotnisko na Gądowie Małym.

Powstanie lotniska

Pierwsze lotnisko w mieście powstało w 1910 roku. Początkowo było zwyczajną trawiastą łąką, na której ustawiono przenośny hangar przeznaczony do bazowania sterowców, które były wówczas popularniejsze od pierwszych samolotów. W latach I wojny światowej powstały pierwsze hangary, jednak dalszy rozwój lotniska został wstrzymany, co było bezpośrednim skutkiem przyjęcia Traktatu Wersalskiego, który zabraniał Niemcom posiadania lotnictwa wojskowego.

Zmiany nastąpiły w latach trzydziestych XX wieku. Rozpoczęto wówczas większą współpracę z filią zakładów lotniczych Junkersa, rozwijając na większą skalę budownictwo szybowców, organizowano również zawody w skokach spadochronowych. Regularne loty odbywały się do wielu miast niemieckich, między innymi do Berlina, Lipska i Drezna, latano także do najbliżej położonych stolic innych państw, czyli do Warszawy i Pragi.

Do dziś można oglądać pozostałe ślady istnienia lotniska. Zachował się pochodzący z roku 1937 budynek zarządu lotniska, w którym mieściła się także wieża kontroli lotu, reprezentacyjna hala przylotów, jak również restauracja.

W okresie II wojny światowej lotnisko służyło celom wojskowym. W zakładach Junkersa produkowano słynne Junkersy Ju-87. Z lotniska wyruszały samoloty biorące udział w napaści na Polskę we wrześniu 1939 roku. Bardzo ważnym miejscem oporu było lotnisko w okresie oblężenia Festung Breslau w 1945 roku. Otoczone miasto początkowo korzystało z lotniska na Gądowie Małym jako jedynej metody dostarczania zaopatrzenia, a także ewakuacji rannych żołnierzy. Było to jedyne lotnisko w rękach niemieckich, toczyły się o nie długie i zażarte walki, które zakończyły się dopiero 1 kwietnia 1945 roku zdobyciem lotniska przez wojska radzieckie.

Lotnisko Gądów Mały po 1945 roku

Po wojnie lotnisko istniało jako miejsce szkolenia pilotów szybowców, organizowano również zawody w skokach spadochronowych. Do 1958 roku startowały z niego samoloty cywilne, obsługując loty krajowe. Do 1978 roku, kiedy to zakończono eksploatację lotniska i zdecydowano o przeznaczeniu terenu pod zabudowę mieszkaniową, odbyło się na nim wiele imprez, głównie organizowanych przez Aeroklub Dolnośląski.

Dziś jedyną pozostałością po lotnisku jest wspomniany wcześniej budynek. Łatwo go rozpoznać po charakterystycznej wieży kontroli lotów. Znajduje się przy drodze wylotowej na Zieloną Górę, można także zobaczyć go podczas wizyty we Wrocławiu. Nocleg bez trudu można zarezerwować w jednym z naszych apartamentów.